Formnext 2023 erfolgreich eröffnet: Weltpremieren für die industrielle Fertigung der Zukunft

07.11.2023

Die Formnext ist heute sehr erfolgreich gestartet und präsentiert noch bis zum 10. November 2023 in Frankfurt am Main die internationale Elite des Additive Manufacturing (AM) und der modernen Industrieproduktion. Dabei erlebte die Formnext bereits am ersten Messetag eine sehr hohe Besucherresonanz, eine Fülle von Weltpremieren sowie ein Rahmenprogramm voller Highlights entlang der gesamten Prozesskette. Mit 859 Ausstellern und einer gebuchten Bruttofläche von mehr als 54.000 m² macht die neunte Formnext die Messemetropole am Main für vier Tage zum weltweiten Zentrum innovativer und nachhaltiger Produktionslösungen mit dem Fokus auf Additiver Fertigung.

Copyright: Mesago Messe Frankfurt GmbH / Mathias Kutt

Von der Baubranche über die Automobilindustrie, den Maschinenbau bis hin zur Medizintechnik und der Kunst: Die Formnext 2023 zeigt eine unvergleichliche Vielzahl an Anwendungen und Lösungen für verschiedene Branchen. „Jedes Industrieunternehmen, das auch künftig konkurrenzfähig, innovativ und nachhaltig agieren will, sollte sich mit der Additiven Fertigung beschäftigen“, so Sascha F. Wenzler, Vice President Formnext, Mesago Messe Frankfurt GmbH.

Die Formnext ist für die AM-Welt das Jahreshighlight und bringt eine technik- und innovationsbegeisterte Community (die „fAMily“) in Frankfurt für vier ereignisreiche und begeisternde Messetage zusammen. Auf der Formnext 2023 stellt die internationale Elite der AM-Branche zahlreiche Weltpremieren vor, so dass Besucher nicht nur die neuesten Technologien in Augenschein nehmen, sondern auch zukünftige Produktionslösungen diskutieren können. Daneben zeigen die Aussteller Lösungen entlang der gesamten Prozesskette – vom Design, über die Produktion, die Materialien bis hin zum Postprocessing und der Qualitätssicherung. „Nur wer den gesamten Prozess sicher beherrscht, kann mit AM erfolgreich sein“, so Wenzler.

Einzigartiges Rahmenprogramm

Für das nötige Know-how und die passende Inspiration sorgt die Formnext mit einem einzigartigen Rahmenprogramm einschließlich eines für Messebesucher frei zugänglichen Multistage-Konferenzprogramms, zahlreichen Sonderschauen und vielem mehr. „Besucher finden auf der Formnext ein unvergleichlich breitgefächertes und zukunftsweisendes Angebot. Jeder, vom AM-Profi bis zum Einsteiger, sollte noch bis Freitag nach Frankfurt kommen und von dieser einzigartigen Plattform profitieren, um sein Know-how zu erweitern, sich inspirieren zu lassen und sein Netzwerk auszubauen“, erklärt Wenzler.

Ein Highlight des Rahmenprogramms ist die Premiere der Sonderschau „Dienstleister-Marketplace“, die in Kooperation mit Daimler Truck & Buses organisiert wird. Namhafte Automobilunternehmen wie Daimler Truck & Buses und Brose zeigen anhand von Anwendungen, wie sie AM nutzen und welche Rolle Dienstleister in diesem Kontext spielen.

Viele Lösungen und Innovationen zum Thema Nachhaltigkeit präsentiert die diesjährige Partnerregion Nordic, die daneben auch das wirtschaftliche Potenzial der AM-Branche in Dänemark, Finnland, Norwegen und Schweden unter Beweis stellt.

Weitere Highlights sind:

• Seminar für AM-Einsteiger „Discover3Dprinting“: täglich um 09:30 Uhr, Halle 11.1-E69
  • Sonderschau AM Art Space: Halle 11.0-C18
  • BE-AM Sonderschau: Halle 11.0-F49
  • BE-AM Symposium: 08.11., 09:00 – 17:00 Uhr im Portalhaus
  • Sonderschau Dienstleister-Marketplace: Halle 12.1-B101
  • Nordic Pavilion: Halle 11.0-D68
  • Start-up Areas: Halle 11.1-B55 und 12.0-B81
  • VDMA Sonderschau Additive4Industry: Halle 12.0-B01
  • Karrieretag: 09.11., Halle 11.0-D71

Formnext streAM – the complementary digital offering

This year, Formnext will once again be offering a complementary digital platform. Interested parties will be able to view exhibitor products, connect with companies, and arrange meetings (in person or online) at Formnext streAM (www.formnext/stream). The platform will remain live until the end of November, providing a good opportunity to stay in touch even after the physical event. A special highlight of Formnext streAM is Formnext.TV, which gives viewers the chance to follow the events taking place on stage live and on demand.

Background information on Formnext

Formnext is the hub for Additive Manufacturing, industrial 3D Printing and the next generation of intelligent manufacturing solutions. In addition to the annual highlight, the expo in Frankfurt/Germany, we provide our clients worldwide with a variety of relevant updates, insights and events around Additive Manufacturing (AM) as well as the related technologies along the entire process chains. Formnext is organized by Mesago Messe Frankfurt GmbH (formnext.com).

About Mesago Messe Frankfurt

Mesago, founded in 1982 and located in Stuttgart, specializes in exhibitions and conferences on various topics of technology. The company belongs to the Messe Frankfurt Group. Mesago operates internationally and is not tied to a specific venue. With around 150 members of staff Mesago organizes events for the benefit of more than 3,300 exhibitors and over 110,000 trade visitors, conference delegates and speakers from all over the world. Numerous trade associations, publishing houses, scientific institutes and universities work with Mesago closely as advisers, co-organizers and partners. (mesago.com)

Background information on Messe Frankfurt

The Messe Frankfurt Group is one of the world’s leading trade fair, congress and event organisers with their own exhibition grounds. With a workforce of some 2,160 people at its headquarters in Frankfurt am Main and in 28 subsidiaries, it organises events around the world. Group sales in financial year 2022 were around €454 million. We serve our customers’ business interests efficiently within the framework of our Fairs & Events, Locations and Services business fields. One of Messe Frankfurt’s key strengths is its powerful and closely knit global sales network, which covers around 180 countries in all regions of the world. Our comprehensive range of services – both onsite and online – ensures that customers worldwide enjoy consistently high quality and flexibility when planning, organising and running their events. We are using our digital expertise to develop new business models. The wide range of services includes renting exhibition grounds, trade fair construction and marketing, personnel and food services.
Sustainability is a central pillar of our corporate strategy. Here, we strike a healthy balance between ecological and economic interests, social responsibility and diversity.

For more information, please visit our website at: www.messefrankfurt.com/sustainability

With its headquarters in Frankfurt am Main, the company is owned by the City of Frankfurt (60 percent) and the State of Hesse (40 percent).

For more information, please visit our website at: www.messefrankfurt.com/frankfurt

Background information on the Working Group Additive Manufacturing (Honorary Sponsor)

Within the Working Group Additive Manufacturing, about 200 companies and research institutes collaborate under the direction of the German industry federation VDMA. Here, plant engineers; component and material suppliers; industrial companies that work with metals and plastics; service providers in software, manufacturing, and processing; and numerous researchers all work toward the same goal: the industrialization of additive manufacturing techniques. (am.vdma.org)